Organizacja praktycznej nauki zawodu

Zmiany wprowadzane od 1 września 2012 r. w kształceniu zawodowym nie dotyczą zasad prowadzenia
praktycznej nauki zawodu w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. W dalszym ciągu obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626), które wskazuje 2 formy realizacji praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa), nie przesądza jednak, w jakim typie szkoły będą one realizowane. Przyporządkowania danej formy praktycznej nauki zawodu do określonego typu szkoły należy poszukiwać zatem na gruncie m.in. przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych oraz przepisów w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.
Z analizy przepisów określających ramowe plany nauczania dla czteroletniego technikum oraz dla zasadniczej szkoły zawodowej należy wnioskować, iż od 2002 roku praktyczną naukę zawodu w formie praktyki zawodowej realizuje się w technikum, zaś w formie zajęć praktycznych w zasadniczej szkole zawodowej. W ramowych planach nauczania, określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r., dla czteroletniego technikum nie przewidziano bowiem zajęć praktycznych, tak jak dla zasadniczej szkoły zawodowej nie przewidziano praktyki zawodowej.
Niezależnie od przedstawionego powyżej obowiązującego obecnie stanu prawnego, w niektórych technikach kształcących w zawodach stanowiących kontynuację zawodów nauczanych w zasadniczej szkole zawodowej (np. wiertacz i technik wiertnik, mechatronik i technik mechatronik) realizowane są obecnie programy nauczania przewidujące prowadzenie praktycznej nauki zawodu zarówno w formie praktyki zawodowej, jak i w formie zajęć praktycznych, ponieważ – zdaniem ekspertów – wymaga tego specyfika kształcenia w danym zawodzie. Realizowanie takich programów nauczania należy uznać za dopuszczalne także na gruncie nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach oraz nowych ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, ponieważ w przepisach tych nie ustanowiono zakazu organizowania praktycznej nauki zawodu w technikum również w formie zajęć praktycznych, poza obowiązkowym wymiarem praktyki zawodowej. Nazwa przedmiotu realizowanego w formie zajęć praktycznych powinna odzwierciedlać zakres umiejętności nabywanych podczas tych zajęć. Rozstrzygnięcie takie jest spójne z § 4 ust. 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu, który stanowi, iż zakres wiadomości i umiejętności nabywanych przez uczniów w trakcie odbywania praktycznej nauki zawodu, tj. na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych, określa program nauczania dla danego zawodu dopuszczony do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły, a także z § 8 ramowego statutu publicznego technikum, w myśl którego statut technikum określa szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
Zgodnie z ramowym planem nauczania dla zasadniczej szkoły zawodowej, określonym w załączniku Nr 13 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2003 r., w ramach puli godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe według programu nauczania dla zawodu dyrektor szkoły dokonywał podziału godzin przedmiotów zawodowych teoretycznych i zajęć praktycznych lub modułów, określonych w programie nauczania dla danego zawodu. Przepis ten został znowelizowany z dniem 1 września 2004 r. przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 43, poz. 393) w taki sposób, iż od 1 września 2004 r. do chwili obecnej w ramach puli godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe w danym zawodzie dyrektor szkoły dokonuje podziału godzin na kształcenie teoretyczne i kształcenie praktyczne. Z dniem 1 września 2008 r. na mocy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 72, poz. 420) wprowadzono w tym zakresie zastrzeżenie, iż wymiar godzin przeznaczonych na kształcenie praktyczne w zasadniczej szkole zawodowej nie może wynosić mniej niż 60 % godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe. Nowy ramowy plan nauczania dla zasadniczej szkoły zawodowej wdrażany z dniem 1 września 2012 r. nie wprowadza w tym zakresie istotnych zmian, z tym, że minimalny godzinowy wymiar kształcenia praktycznego określono wprost w rozporządzeniu (970 godzin w trzyletnim okresie nauczania), z zachowaniem zasady, iż udział kształcenia praktycznego w kształceniu zawodowym ogółem jest nie niższy, niż 60%.