na podbudowie kwalifikacji B.18 w zawodzie murarz-tynkarz
I. Wykonywanie i koordynacja robót budowlanych /zakres kwalifikacji B.18/ -80 godzin
II. Organizacja robót budowlanych i prac związanych z użytkowaniem obiektów budowlanych /zakres kwalifikacji B.33/ - 80 godzin.
Praktykant kształcący się w zawodzie technik budownictwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania określonych robót budowlanych;
- organizowania i kontrolowania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy;
- organizowania i kontrolowania robót budowlanych stanu surowego i robót wykończeniowych;
- organizowania i kontrolowania robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych w pełnej sprawności technicznej;
- sporządzania kosztorysów oraz przygotowywania dokumentacji przetargowej.
Oceny praktyki zawodowej dokonuje opiekun praktyki zawodowej na podstawie obserwacji pracy słuchacza podczas realizacji powierzonych mu zadań zawodowych. W procesie kontroli i oceny przebiegu praktyki opiekun powinien zwracać uwagę na:
- organizację i sposób wykonywania przez słuchacza zleconego mu zadania;
- samodzielność, zdyscyplinowanie i punktualność słuchacza;
- przestrzeganie przez słuchacza przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
- przestrzeganie przez słuchacza wewnętrznych procedur i regulaminów obowiązujących w zakładzie;
2. Szczegółowe efekty kształcenia
I. Wykonywanie i koordynacja robót budowlanych - 80 godzin.
W wyniku realizacji praktyk zawodowych praktykant powinien:
- zapoznać się ze strukturą organizacyjną przedsiębiorstwa i obiegiem dokumentacji;
- opanować stosowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- zapoznać się z kategoriami ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk pracy w przedsiębiorstwie;
- zdobyć umiejętności dobierania narzędzi i sprzętu do wykonywania określonych robót budowlanych;
- zdobyć umiejętności wykonywania podstawowych robót budowlanych indywidualnie i w zespołach roboczych;
- zapoznać się z procedurami dokonywania odbioru robót budowlanych;
- zdobyć umiejętności określania wymagań technicznych dotyczących wykonania i odbioru robót budowlanych;
- zapoznać się z procedurami dokonywania oceny jakości wykonanych robót;
- zdobyć umiejętności wykonywania obmiaru robót.
W wyniku realizacji praktyk praktykant powinien:
- zapoznać się z kategoriami ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk pracy w przedsiębiorstwie
- zdobyć umiejętności organizowania stanowisk pracy do wykonywania określonych robót budowlanych;
- zdobyć umiejętności organizowania transportu i składowania materiałów oraz wyrobów budowlanych;
- zapoznanie się z planowaniem zagospodarowania terenu budowy;
- zdobycie umiejętności prowadzenia dokumentacji budowy;
- zapoznać się z zasadami planowania prac związanych z użytkowaniem obiektów budowlanych;
- zapoznać się z zasadami przyjęcia różnych zleceń produkcyjnych i związanej z tym dokumentacji;
- zdobyć umiejętności dokonania kontroli oceny jakości wykonanych robót;
- wykonać wybrany fragment dokumentacji technicznej (rysunek techniczny) z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego typu CAD;
- analizować dokumentację techniczną w przedsiębiorstwie stosowaną w procesach technologicznych wytwarzania lub naprawy;
- analizować dokumentację magazynową stosowaną w przedsiębiorstwie pracy;
Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne
Z proponowanej ilości zadań można wybrać te: które są, możliwe do wykonania w danym przedsiębiorstwie. Wszystkie zadania są przewidziane do realizacji w systemie jednej 8-godzinnej zmiany. Praktyka u pracodawców ma na celu zdobycie wiedzy praktycznej, a tym samym zwiększenie skuteczności procesu nauczania. Praktyka zawodowa ma także służyć pogłębianiu wiadomości nabytych w szkole oraz doskonaleniu umiejętności zawodowych na różnych stanowiskach pracy. Praktyka zawodowa powinna również przygotować uczniów do kierowania pracą innych, wykształcić umiejętność pracy i współdziałania w zespole, poczucie odpowiedzialności za jakość pracy, poszanowanie mienia, uczciwość. Zajęcia powinny być prowadzone indywidualnie lub w małych grupach. Dominująca metoda kształcenia powinna być próba pracy.