M.42 Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych

PROGRAM OBOWIĄZKOWEJ PRAKTYKI ZAWODOWEJ

przewidzianej programem nauczania kwalifikacyjnego kursu zawodowego na kwalifikację 
M.42 Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych

  1. Organizacja i przebieg praktyki zawodowej
Absolwent kwalifikacyjnego kursu zawodowego - kwalifikacja M.42 Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych - powinien być przygotowany do wykonywania zadania zawodowego: organizowanie i nadzorowanie obsługi pojazdów samochodowych.
Celem praktyki zawodowej jest pogłębianie, utrwalanie i poszerzanie - w rzeczywistych warunkach pracy - wiedzy oraz umiejętności nabytych przez słuchacza w czasie obowiązkowych zajęć dydaktycznych z zakresu organizowania i prowadzenia procesu obsługi pojazdów samochodowych. Zgodnie z obowiązującą podstawą programową kształcenie praktyczne, którego częścią jest praktyka zawodowa, może odbywać się w pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, stacjach obsługi i stacjach kontroli pojazdów samochodowych oraz innych podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów kursu. Mając to na uwadze wskazane jest, aby praktyka odbywała się w przedsiębiorstwie branży motoryzacyjnej:

A o szerokim profilu działalności w obszarze obsługi i naprawy pojazdów samochodowych;
B stosującym nowoczesne techniki i technologię oraz dysponujących odpowiednią bazą techniczną i kadrą.

Przed przystąpieniem do wykonania zadań praktycznych słuchacz powinien zostać zapoznany z obowiązującymi 
w przedsiębiorstwie przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska. Niezależnie od miejsca odbywania praktyki oraz organizacyjno-technicznych możliwości przedsiębiorstwa, zajęcia powinny być prowadzone w formie ćwiczeń praktycznych - zadań zawodowych wykonywanych przez słuchacza samodzielnie lub pod kierunkiem opiekuna praktyk, albo innego pracownika przedsiębiorstwa.
Opiekuna praktyki wyznacza kierownik przedsiębiorstwa spośród pracowników lub sam pełni tę funkcję.
Słuchacz jest zobowiązany do prowadzenia dzienniczka praktyk, w którym dokonuje zapisów dotyczących przebiegu praktyki i zrealizowanych zadań. Opiekun praktyk potwierdza podpisem zrealizowane tematy i zadania zawodowe oraz dokonuje oceny praktyki zawodowej.
Oceny praktyki zawodowej dokonuje opiekun praktyki zawodowej na podstawie obserwacji pracy słuchacza podczas realizacji powierzonych mu zadań zawodowych. W procesie kontroli i oceny przebiegu praktyki opiekun powinien zwracać uwagę na:
  1. organizację i sposób wykonywania przez słuchacza zleconego mu zadania,
  2. samodzielność, zdyscyplinowanie i punktualność słuchacza,
  3. przestrzeganie przez słuchacza przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
  4. przestrzeganie przez słuchacza wewnętrznych procedur i regulaminów obowiązujących w przedsiębiorstwie
Na zakończenie praktyki zawodowej słuchacz zobowiązany jest przedstawić opiekunowi praktyki wypełniony przez siebie dzienniczek praktyk, do którego opiekun wpisuje ocenę końcową oraz opinię o pracy słuchacza podczas praktyki zawodowej.
      

 2. Szczegółowe efekty kształcenia 

W wyniku procesu kształcenia i po odbyciu praktyki zawodowej absolwent kursu powinien umieć:
A. w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:
  • zorganizować swoje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
  • podczas wykonywania zadań zawodowych: prawidłowo stosować środki ochrony indywidualnej i zbiorowej, przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
B. w zakresie organizowania obsługi pojazdów samochodowych
  • posługiwać się dokumentacją technologiczną procesów naprawy pojazdów samochodowych;
  • przestrzegać zasad gospodarki częściami zamiennymi i materiałami eksploatacyjnymi pojazdów samochodowych;
  • ustalać zakres oraz terminy przeglądów, napraw, prób i pomiarów kontrolnych pojazdów samochodowych; 
  • przydzielać prace z zakresu obsługi pojazdów samochodowych zespołowi pracowników;
  • przestrzegać zasad recyklingu i postępowania z odpadami użytkowymi;
  • prowadzić dokumentację obsługi i naprawy pojazdów samochodowych;
  • sporządzać kalkulację kosztów wykonania obsługi pojazdów samochodowych;
  • rozwiązywać problemy techniczne i organizacyjne dotyczące obsługi i naprawy pojazdów samochodowych;
  • inicjować oraz wprowadzać rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na efektywność i jakość obsługi i naprawy pojazdów samochodowych
C. w zakresie nadzorowania obsługi pojazdów samochodowych
  • przestrzegać zasad kontaktów z klientami;
  • kontrolować jakość wykonania zadań powierzonych zespołowi pracowników;
  • komunikować się ze współpracownikami i przełożonymi;
  • podejmować decyzje dotyczące realizacji zadań;
  • dobierać pracowników do wykonania określonych zadań;
  • kontrolować przebieg procesu naprawy pojazdów samochodowych;
  • nadzorować wykonywanie czynności związanych z obsługą i konserwacją maszyn i urządzeń stosowanych do obsługi pojazdów samochodowych;
  • ocenić jakość wykonywanych prac;
W wyniku procesu kształcenia i po odbyciu praktyki zawodowej absolwent kursu wykonując zadania zawodowe powinien:
  • umieć współpracować w zespole;
  • przestrzegać zasad kultury i etyki;
  • być kreatywnym i konsekwentnym w realizacji zadań;
  • umieć przewidzieć skutki podejmowanych działań;
  • być otwartym na zmiany;
  • umieć radzić sobie ze stresem;
  • rozumieć konieczność aktualizowania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych;
  • przestrzegać tajemnicy zawodowej;
  • ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania.
      
3. Materiał nauczania

W czasie odbywania praktyki słuchacz powinien poznać:
  • strukturę organizacyjną, regulamin wewnętrzny, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, obowiązujące w przedsiębiorstwie;
  • status, prawa i obowiązki pracownika przedsiębiorstwa
  • organizację stanowisk pracy w przedsiębiorstwie;
  • procedure i zasady przyjmowania do przedsiębiorstwa pojazdów do diagnostyki/obsługi/naprawy;
  • zasady obsługi urządzeń technicznych i narzędzi stanowiących wyposażenie przedsiębiorstwa;
  • dokumentacje techniczną dotyczącą diagnozowania, obsługi i napraw pojazdów samochodowych obsługiwanych w przedsiębiorstwie;
  • dokumentację warsztatową i magazynową dotyczącą usług wykonywanych w przedsiębiorstwie;
  • obieg dokumentacji technicznej, warsztatowej i magazynowej w przedsiębiorstwie
  • wykorzystywane w przedsiębiorstwie programy komputerowe dedykowane dla branży motoryzacyjnej, w szczególności do: diagnostyki podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych i kalkulowania kosztów naprawy;
  • stosowane w przedsiębiorstwie zasady:
 - recyklingu i postępowania z odpadami użytkowymi
 - obsługi klientów
 - kontrolowania jakości wykonania zadań powierzonych zespołowi pracowników
 - podejmowania decyzji dotyczących realizacji zadań
 - dobierania pracowników do wykonania określonych zadań
 - kontrolowania przebiegu procesu naprawy pojazdów samochodowych;
 - wykonywania czynności związanych z obsługą i konserwacją maszyn i urządzeń stosowanych do obsługi pojazdów sam.
  - kontroli jakości wykonywanych prac

W czasie odbywania praktyki zawodowej słuchacz powinien uczestniczyć w wykonywaniu lub samodzielnie wykonywać zadania zawodowe z zakresu:
  • ustalania zakresu oraz terminów przeglądów, napraw, prób i pomiarów kontrolnych pojazdów samochodowych;
  • przydzielania prac z zakresu obsługi pojazdów samochodowych zespołowi pracowników;
  • stosowania zasad recyklingu i postępowania z odpadami użytkowymi;
  • prowadzenia dokumentacji obsługi i naprawy pojazdów samochodowych;
  • sporządzania kalkulacji kosztów, wykonania obsługi pojazdów samochodowych
  • rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych dotyczących obsługi i naprawy pojazdów samochodowych;
  • wprowadzania rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na efektywność i jakość obsługi i naprawy pojazdów samochodowych;
  • bezpośredniej obsługi klientów;
  • kontrolowania jakości wykonania zadań powierzonych zespołowi pracowników;
  • podejmowania decyzji dotyczących realizacji zadań;
  • dobierania pracowników do wykonania określonych zadań;
  • kontrolowania przebiegu procesu naprawy pojazdów samochodowych;
  • nadzorowania wykonywania czynności związanych z obsługą i konserwacją maszyn i urządzeń stosowanych do obsługi pojazdów samochodowych;
  • kontroli jakości wykonywanych prac.
Szczegółowy wykaz zadań zawodowych wykonywanych przez słuchacza w czasie odbywania praktyki zawodowej zależy od rodzaju i specyfiki przedsiębiorstwa.