TYP SZKOŁY: SZKOŁA POLICEALNA
A.68 Obsługa klienta w jednostkach administracji
PROGRAM OBOWIĄZKOWEJ PRAKTYKI ZAWODOWEJ
(kliknij aby powiększyć tabelę)
I. Praktyka zawodowa - 160 godzin.
USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA
Słuchacz po zrealizowaniu zajęć potrafi:
- zidentyfikować zadania naczelnych organów administracji;
- odróżnić zadania organów naczelnych od zadań organów centralnych administracji;
- określić pozycję wójta, burmistrza, prezydenta;
- zidentyfikować zadania organów uchwałodawczych samorządu terytorialnego na szczeblu powiatu i województwa;
- wymienić zadania organów wykonawczych samorządu terytorialnego;
- wskazać organy nadzoru nad samorządem terytorialnym;
- określić zadania organów nadzoru nad samorządem terytorialnym;
- wymienić zadania organów administracji zespolonej w województwie;
- wymienić zadania administracji niezespolonej w województwie;
- przedstawić zadania wojewody jako przedstawiciela rządu w terenie oraz zwierzchnika administracji zespolonej;
- wyjaśnić stosunek wojewody do organów administracji niezespolonej;
- dokonać analizy i interpretacji podstawowych aktów prawnych;
- zidentyfikować akty wewnętrzne administracji;
- posługiwać się aktami zewnętrznymi podczas wykonywania pracy w organach administracji;
- odróżnić akty wewnętrzne od aktów zewnętrznych;
- zastosować przepisy o ochronie danych osobowych;
- rozróżnić instrukcje, regulaminy, statuty;
- sporządzić zawiadomienie o wszczęciu postępowania;
- sporządzić wezwanie do udziału w czynnościach procesowych i złożenia wyjaśnień;
- sporządzić protokoły i adnotacje;
- dokonać analizy przykładowej decyzji administracyjnej pod katem jej treści;
- sporządzić postanowienie o zawieszeniu zawieszeniu postępowania;
- sporządzić decyzję o umorzeniu postępowania;
- ustalić elementy konieczne dla decyzji administracyjnej;
- opracować projekt postanowienia i decyzji administracyjnej na każdym etapie sprawy;
- sklasyfikować wady decyzji administracyjnej;
- ocenić prawidłowość decyzji administracyjnej;
- określić warunki stwierdzenia nieważności decyzji;
- określić strukturę i zakres działania sądów administracyjnych;
- sporządzić projekt skargi;
- ustalić sposób rozpatrzenia skargi lub wniosku;
- uzasadnić w logiczny sposób rozpatrzenie przykładowej skargi lub wniosku;
- Organizacja urzędu administracji.
- Obsługa klientów w urzędzie.
- Rodzaje organów administracji.
- Zadania organów administracji.
- Organy nadzoru nad samorządem terytorialnym.
- Rodzaje aktów administracyjnych.
- Sporządzanie decyzji administracyjnej
- Sporządzanie postanowienia i ugody administracyjnej;
- Wszczęcie postępowania administracyjnego.
- Zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków
Planowane zadania.
Sporządzenie odwołania od decyzji administracyjnej wydanej przez organ I instancji w określonej sprawie. Praca powinna być wykonana indywidualnie i przedstawiona do oceny.
Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne.
Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne.
Zajęcia edukacyjne powinny być prowadzone w urzędach administracji publicznej. Przed rozpoczęciem praktyki zawodowej praktykant opracowuje wraz z przedstawicielem urzędu harmonogram praktyki, zgodnie z którym praktyka będzie realizowana. Praktykant w czasie odbywania praktyki zawodowej zobowiązany jest do prowadzenia na bieżąco dzienniczka praktyk, w którym odnotowuje zakres wykonywanych prac (zgodnie z harmonogramem) i opis czynności. Zapisy w dzienniczku powinny być potwierdzone przez odpowiedniego przedstawiciela przedsiębiorstwa. Na zakończenie praktyki zawodowej słuchacz otrzymuje od przedsiębiorstwa w dzienniczku opinię z oceną, potwierdzenie o odbyciu praktyki. Po odbyciu praktyki dzienniczek praktyk wraz z harmonogramem praktykant przekazuje kierownikowi szkolenia praktycznego w szkole.
Środki dydaktyczne.
Zestawy ćwiczeń, instrukcje do ćwiczeń, ustawy, przykładowe decyzje administracyjne, skargi, wzory dokumentów, gazety i czasopisma branżowe, prawnicze programy komputerowe.
Zalecane metody dydaktyczne.
Zalecane metody dydaktyczne.
Zaleca się stosować metody ćwiczeń, które to kształtują kompetencje do wykonywania zadań zawodowych pracownika administracji, takie jak: umiejętność korzystania z przepisów prawa, samodzielne rozwiązywanie problemów, sporządzanie dokumentów.
Formy organizacyjne.
Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem zróżnicowanych form: indywidualnie lub grupowo.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia.
Słuchacze powinni obserwować czynności zawodowe pracowników urzędu administracji, wykonywać zadania zawodowe pod kierunkiem opiekuna praktyk/instruktora, a następnie samodzielnie realizować powierzone czynności. Sprawdzanie efektów kształcenia będzie przeprowadzone na podstawie obserwacji pracy słuchacza i oceny sporządzonej dokumentacji. W ocenie należy uwzględnić następujące kryteria ogólne: zawartość merytoryczną (poprawność wykonywanych zadań, stosowanie się do poleceń przełożonych, przestrzeganie zasad ochrony danych w jednostce organizacyjnej), wydruk dokumentacji (układ, bezbłędny edycyjnie, poprawność sporządzonego pisma).
Formy indywidualizacji pracy uczniów uwzględniające: - dostosowanie warunków, środków metod i form kształcenia do potrzeb słuchacza, dostosowanie warunków, środków metod i form kształcenia do możliwości słuchacza.
USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA
Słuchacz po zrealizowaniu zajęć potrafi:
- zidentyfikować źródła prawa;
- wymienić źródła prawa według Konstytucji:
- wyodrębnić źródła prawa lokalnego;
- odróżnić prawo stanowione od prawa naturalnego i zwyczajowego;
- wyznaczyć elementy normy prawnej na podstawie wybranych przepisów prawnych;
- wyszczególnić podstawowe elementy stosunku prawnego;
- rozróżnić rodzaje zdarzeń prawnych;
- wskazać cechy charakterystyczne dla poszczególnych gałęzi prawa;
- wyznaczyć etapy stosowania prawa;
- wyjaśnić potrzebę stosowania wykładni prawa;
- wyszukać informacje z różnych źródeł prawa;
- wyjaśnić pojęcia i terminy: prawo, norma prawna, przepis prawny, wykładnia prawa, prawa podmiotowe;
- wymienić rodzaje umów cywilnoprawnych;
- sklasyfikować umowy wg prawa cywilnego;
- scharakteryzować prawa i obowiązki stron w umowie kupna-sprzedaży;
- wyznaczyć prawa i obowiązki stron w umowie najmu i umowie dzierżawy;
- porównać umowę najmu do umowy dzierżawy;
- porównać umowę zlecenia z umową o dzieło;
- rozróżnić elementy umowy przewozu;
- porównać umowę dostawy do umowy przewozu;
- wyodrębnić elementy umowy leasingu;
- sporządzić projekt umowy kupna-sprzedaży;
- sporządzić projekt najmu lokalu;
- sporządzić projekt umowy zlecenia wykonania określonej pracy;
- sporządzić projekt umowy o dzieło;
- sporządzić umowę o pracę;
- rozwiązywać umowy o pracę
- opracować plan urlopów w jednostce organizacyjnej;
- opracować akta osobowe pracownika;
- opracować harmonogramy czasu pracy;
- wypełnić formularze związane z zatrudnieniem i opłacaniem składek ZUS;
- sporządzić świadectwo pracy;
- określić zasady konstrukcji budżetu;
- rozróżnić elementy budżetu;
- dokonać analizy przykładowego budżetu jednostki organizacyjnej;
- wskazać różnice między finansami państwa i jednostek samorządu terytorialnego;
- zastosować zasady sporządzania sprawozdań finansowych;
- ustalić wynik finansowy;
- sporządzić bilans jednostki organizacyjnej;
- sporządzić sprawozdanie finansowe;
- Organizacja przedsiębiorstwa.
- Kierowanie i zarządzanie firmą.
- Polityka zatrudnienia w firmie.
- System finansowo-księgowy w firmie.
- Planowanie i analiza w firmie.
- Marketing w firmie.
Planowane zadania.
Sporządzenie projektu budżetu jednostki organizacyjnej. Praca powinna być wykonana indywidualnie i przedstawiona do oceny.
Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne.
Zajęcia edukacyjne powinny być prowadzone w przedsiębiorstwach. Przed rozpoczęciem praktyki zawodowej praktykant opracowuje wraz z przedstawicielem przedsiębiorstwa harmonogram praktyki zgodnie z którym praktyka będzie realizowana. Praktykant w czasie odbywania praktyki zawodowej zobowiązany jest do prowadzenia na bieżąco dzienniczka praktyk, w którym odnotowuje zakres wykonywanych prac (zgodnie z harmonogramem) i opis czynności. Zapisy w dzienniczku powinny być potwierdzone przez odpowiedniego przedstawiciela przedsiębiorstwa. Na zakończenie praktyki zawodowej słuchacz otrzymuje potwierdzenie od przedsiębiorstwa w dzienniczku o odbyciu praktyki wraz z opinią i oceną. Po odbyciu praktyki dzienniczek praktyk wraz z harmonogramem praktykant przekazuje kierownikowi szkolenia praktycznego w szkole.
Środki dydaktyczne.
Zestawy ćwiczeń, instrukcje do ćwiczeń, ustawy, przykładowy budżet jednostki organizacyjnej, instrukcja kancelaryjna, gazety i czasopisma branżowe, prawnicze programy komputerowe.
Zalecane metody dydaktyczne.
Zaleca się stosować metody ćwiczeń, które to kształtują kompetencje do wykonywania zadań zawodowych pracownika administracji, takie jak: umiejętność korzystania z przepisów prawa, samodzielne rozwiązywanie problemów, sporządzanie dokumentów.
Formy organizacyjne
Zajęcia powinny byc prowadzone z wykorzystaniem form: indywidualnie lub grupowo.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia
Uczniowie powinni obserwować czynności zawodowe pracowników przedsiębiorstwa, wykonywać zadania zawodowe pod kierunkiem opiekuna praktyk/ instruktora i samodzielnie realizować powierzone czynności.
Sprawdzanie efektów kształcenia będzie przeprowadzone na podstawie obserwacji pracy ucznia i oceny sporządzonej dokumentacji. W ocenie należy uwzględnić następujące kryteria ogólne: zawartość merytoryczna (poprawność wykonywanych zadań, stosowanie się do poleceń przełożonych, przestrzeganie zasad ochrony danych w jednostce organizacyjnej), wydruk dokumentacji (układ, bezbłędny edycyjnie, poprawność sporządzonego pisma).
Formy indywidualizacji pracy uczniów uwzględniające: - dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb słuchacza, dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do możliwości słuchacza.
PRAKTYKA ZAWODOWA
Słuchacz/praktykant:
- korzysta z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa;
- sporządza umowy cywilnoprawne;
- sporządza dokumenty wynikające ze stosunku pracy;
- analizuje budżet jednostki organizacyjnej;
- sporządza sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresie;
- rozpoznaje zadania administracji na określonym szczeblu;
- korzysta z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej.
- sporządza dokumenty na każdym etapie postępowania;
- sporządza projekty postanowień i decyzji zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego;
- rozpatruje skargi i wnioski obywateli;
USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO
Absolwent
szkoły kształcącej w zawodzie technik administracji (nazywany
dalej absolwentem) powinien być przygotowany do wykonywania
następujących zadań zawodowych:
- korzystania z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa
zidentyfikować źródła prawa;wymienić źródła prawa według Konstytucji;wyodrębnić źródła prawa lokalnego; odróżnić prawo stanowione od prawa naturalnego i zwyczajowego, wyznaczyć elementy normy prawnej na podstawie wybranych przepisów prawnych; wyszczególnić podstawowe elementy stosunku prawnego, rozróżnić rodzaje zdarzeń prawnych, wskazać cechy charakterystyczne dla poszczególnych gałęzi prawa, wyznaczyć etapy stosowania prawa, wyjaśnić potrzebę stosowania wykładni prawa, wyszukać informacje z różnych źródeł prawa, wyjaśnić pojęcia i terminy: prawo, norma prawna, przepis prawny, wykładnia prawa, prawa podmiotowe.
- sporządzania umów cywilnoprawnych
wymienić rodzaje umów cywilnoprawnych, sklasyfikować umowy wg prawa cywilnego, sklasyfikować prawa i obowiązki stron w umowie kupna-sprzedaży; wyznaczyć prawa i obowiązki stron w umowie najmu i umowie dzierżawy; porównać umowę najmu do umowy dzierżawy;porównać umowę zlecenia z umową o dzieło; rozróżniać elementy umowy przewozu; porównać umowę dostawy do umowy przewozu;wyodrębnić elementy umowy leasingu; sporządzić projekt umowy kupna - sprzedaży; sporządzić projekt najmu lokalu; sporządzić projekt umowy zlecenia wykonania określonej pracy; sporządzić projekt umowy o dzieło;
- sporządzania dokumentacji wynikającej ze stosunku pracy
sporządzić umowę o pracę, rozwiązywać umowy o pracę; opracować plan urlopów w jednostce organizacyjnej; prowadzić akta osobowe pracownika; opracować harmonogramy czasu pracy; wypełnić formularze związane z zatrudnieniem i opłacaniem składek ZUS; sporządzić świadectwo pracy.
- analizowania budżetu jednostki organizacyjnej
określić zasady konstrukcji budżetu; rozróżnić elementy budżetu; dokonać analizy przykładowego budżetu jednostki organizacyjnej; wskazać różnice między finansami państwa i jednostek samorządu terytorialnego;
- sporządzania sprawozdania finansowego w podstawowym zakresie
zastosować zasady sporządzania sprawozdań finansowych; ustalić wynik finansowy; sporządzić bilans jednostki organizacyjnej; sporządzić sprawozdanie finansowe;
- rozpoznawania zadań administracji na określonym szczeblu
zidentyfikować zadania naczelnych organów administracji; odróżnić zadania organów naczelnych od zadań organów centralnych administracji; określić pozycję wójta, burmistrza, prezydenta; zidentyfikować zadania organów uchwałodawczych samorządu terytorialnego na szczeblu powiatu i województwa; wymienić zadania organów wykonawczych samorządu terytorialnego; wyznaczyć organy nadzoru nad samorządem terytorialnym; określić zadania organów nadzoru nad samorządem terytorialnym; wymienić zadania organów administracji zespolonej i w województwie; wymienić zadania administracji niezespolonej w województwie;
przedstawić zadania wojewody jako przedstawiciela rządu w terenie oraz zwierzchnika administracji zespolonej; wyjaśnić stosunek wojewody do organów administracji niezespolonej.
- korzystania z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej
Słuchacz po realizacji praktyk potrafi:
dokonać analizy i interpretacji podstawowych aktów prawnych; zidentyfikować akty wewnętrzne administracji; posługiwać się aktami zewnętrznymi podczas wykonywania pracy w organach administracji; odróżnić akty wewnętrzne od aktów zewnętrznych; zastosować przepisy o ochronie danych osobowych; rozróżnić instrukcje, regulaminy, statuty;
- sporządzania projektów postanowień i decyzji administracyjnych zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego
ustalić elementy konieczne dla decyzji administracyjnej; opracować projekt postanowienia i decyzji administracyjnej na każdym etapie sprawy; sklasyfikować wady decyzji administracyjnej; ocenić prawidłowość decyzji administracyjnej;
określić warunki stwierdzenia nieważności decyzji;
- rozpatrywania skarg i wniosków obywateli
określić strukturę i zakres działania sądów administracyjnych; sporządzić projekt skargi; ustalić sposób rozpatrzenia skargi lub wniosku; uzasadnić w logiczny sposób rozpatrzenie przykładowej skargi lub wniosku;
- sporządzania dokumentów na każdym etapie postępowania
sporządzić zawiadomienie o wszczęciu postępowania; sporządzić wezwanie do udziału w czynnościach procesowych i złożenia wyjaśnień; sporządzić protokoły i adnotacje; dokonać analizy przykładowej decyzji administracyjnej pod kątem jej treści; sporządzić postanowienie o zawieszeniu postępowania; sporządzić decyzję o umorzeniu postępowania.