334306 Technik administracji (Kwalifikacja A.68)

334306 Technik administracji
TYP SZKOŁY: SZKOŁA POLICEALNA
A.68 Obsługa klienta w jednostkach administracji

PROGRAM OBOWIĄZKOWEJ PRAKTYKI ZAWODOWEJ

(kliknij aby powiększyć tabelę)


 I. Praktyka zawodowa - 160 godzin.

USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA
 

 Słuchacz po zrealizowaniu zajęć potrafi:
  • zidentyfikować zadania naczelnych organów administracji;
  • odróżnić zadania organów naczelnych od zadań organów centralnych administracji;
  • określić pozycję wójta, burmistrza, prezydenta;
  • zidentyfikować zadania organów uchwałodawczych samorządu terytorialnego na szczeblu powiatu i województwa;
  • wymienić zadania organów wykonawczych samorządu terytorialnego;
  • wskazać organy nadzoru nad samorządem terytorialnym;
  • określić zadania organów nadzoru nad samorządem terytorialnym;
  • wymienić zadania organów administracji zespolonej w województwie;
  • wymienić zadania administracji niezespolonej w województwie;
  • przedstawić zadania wojewody jako przedstawiciela rządu w terenie oraz zwierzchnika administracji zespolonej;
  • wyjaśnić stosunek wojewody do organów administracji niezespolonej;
  • dokonać analizy i interpretacji podstawowych aktów prawnych;
  • zidentyfikować akty wewnętrzne administracji;
  • posługiwać się aktami zewnętrznymi podczas wykonywania pracy w organach administracji;
  • odróżnić akty wewnętrzne od aktów zewnętrznych;
  • zastosować przepisy o ochronie danych osobowych;
  • rozróżnić instrukcje, regulaminy, statuty;
  • sporządzić zawiadomienie o wszczęciu postępowania;
  • sporządzić wezwanie do udziału w czynnościach procesowych i złożenia wyjaśnień;
  • sporządzić protokoły i adnotacje;
  • dokonać analizy przykładowej decyzji administracyjnej pod katem jej treści;
  • sporządzić postanowienie o zawieszeniu zawieszeniu postępowania;
  • sporządzić decyzję o umorzeniu postępowania;
  • ustalić elementy konieczne dla decyzji administracyjnej;
  • opracować projekt postanowienia i decyzji administracyjnej na każdym etapie sprawy;
  • sklasyfikować wady decyzji administracyjnej;
  • ocenić prawidłowość decyzji administracyjnej;
  • określić warunki stwierdzenia nieważności decyzji;
  • określić strukturę i zakres działania sądów administracyjnych;
  • sporządzić projekt skargi;
  • ustalić sposób rozpatrzenia skargi lub wniosku;
  • uzasadnić w logiczny sposób rozpatrzenie przykładowej skargi lub wniosku;
Materiał nauczania  
  • Organizacja urzędu administracji.
  • Obsługa klientów w urzędzie.
  • Rodzaje organów administracji.
  • Zadania organów administracji.
  • Organy nadzoru nad samorządem terytorialnym.
  • Rodzaje aktów administracyjnych.
  • Sporządzanie decyzji administracyjnej
  • Sporządzanie postanowienia i ugody administracyjnej;
  • Wszczęcie postępowania administracyjnego.
  • Zawieszenie i umorzenie postępowania administracyjnego.
  • Rozpatrywanie skarg i wniosków  
Planowane zadania.
Sporządzenie odwołania od decyzji administracyjnej wydanej przez organ I instancji w określonej sprawie. Praca powinna być wykonana indywidualnie i przedstawiona do oceny.  
Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne.
Zajęcia edukacyjne powinny być prowadzone w urzędach administracji publicznej. Przed rozpoczęciem praktyki zawodowej praktykant opracowuje wraz z przedstawicielem urzędu harmonogram praktyki, zgodnie z którym praktyka będzie realizowana. Praktykant w czasie odbywania praktyki zawodowej zobowiązany jest do prowadzenia na bieżąco dzienniczka praktyk, w którym odnotowuje zakres wykonywanych prac (zgodnie z harmonogramem) i opis czynności. Zapisy w dzienniczku powinny być potwierdzone przez odpowiedniego przedstawiciela przedsiębiorstwa. Na zakończenie praktyki zawodowej słuchacz otrzymuje od przedsiębiorstwa w dzienniczku opinię z oceną, potwierdzenie o odbyciu praktyki. Po odbyciu praktyki dzienniczek praktyk wraz z harmonogramem praktykant przekazuje kierownikowi szkolenia praktycznego w szkole.  
Środki dydaktyczne. 
Zestawy ćwiczeń, instrukcje do ćwiczeń, ustawy, przykładowe decyzje administracyjne, skargi, wzory dokumentów, gazety i czasopisma branżowe, prawnicze programy komputerowe. 
Zalecane metody dydaktyczne
Zaleca się stosować metody ćwiczeń, które to kształtują kompetencje do wykonywania zadań zawodowych pracownika administracji, takie jak: umiejętność korzystania z przepisów prawa, samodzielne rozwiązywanie problemów, sporządzanie dokumentów. 
Formy organizacyjne
Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem zróżnicowanych form: indywidualnie lub grupowo.  
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia
Słuchacze powinni obserwować czynności zawodowe pracowników urzędu administracji, wykonywać zadania zawodowe pod kierunkiem opiekuna praktyk/instruktora, a następnie samodzielnie realizować powierzone czynności. Sprawdzanie efektów kształcenia będzie przeprowadzone na podstawie obserwacji pracy słuchacza i oceny sporządzonej dokumentacji. W ocenie należy uwzględnić następujące kryteria ogólne: zawartość merytoryczną (poprawność wykonywanych zadań, stosowanie się do poleceń przełożonych, przestrzeganie zasad ochrony danych w jednostce organizacyjnej), wydruk dokumentacji (układ, bezbłędny edycyjnie, poprawność sporządzonego pisma).  
Formy indywidualizacji pracy uczniów uwzględniające: - dostosowanie warunków, środków metod i form kształcenia do potrzeb słuchacza, dostosowanie warunków, środków metod i form kształcenia do możliwości słuchacza.

II. Praktyka zawodowa - 160 godzin  


USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA

Słuchacz po zrealizowaniu zajęć potrafi:
  • zidentyfikować źródła prawa;
  • wymienić źródła prawa według Konstytucji:
  • wyodrębnić źródła prawa lokalnego;
  • odróżnić prawo stanowione od prawa naturalnego i zwyczajowego;
  • wyznaczyć elementy normy prawnej na podstawie wybranych przepisów prawnych;
  • wyszczególnić podstawowe elementy stosunku prawnego;   
  • rozróżnić rodzaje zdarzeń prawnych;
  • wskazać cechy charakterystyczne dla poszczególnych gałęzi prawa;
  • wyznaczyć etapy stosowania prawa;
  • wyjaśnić potrzebę stosowania wykładni prawa;
  • wyszukać informacje z różnych źródeł prawa;
  • wyjaśnić pojęcia i terminy: prawo, norma prawna, przepis prawny, wykładnia prawa, prawa podmiotowe;
  • wymienić rodzaje umów cywilnoprawnych;
  • sklasyfikować umowy wg prawa cywilnego;
  • scharakteryzować prawa i obowiązki stron w umowie kupna-sprzedaży; 
  • wyznaczyć prawa i obowiązki stron w umowie najmu i umowie dzierżawy; 
  • porównać umowę najmu do umowy dzierżawy; 
  • porównać umowę zlecenia z umową o dzieło;
  • rozróżnić elementy umowy przewozu;
  • porówn umowę dostawy do umowy przewozu;
  • wyodrębnić elementy umowy leasingu;   
  • sporządzić projekt umowy kupna-sprzedaży; 
  • sporządzić projekt najmu lokalu; 
  • sporządzić projekt umowy zlecenia wykonania określonej pracy; 
  • sporządzić projekt umowy o dzieło;
  • sporządzić umowę o pracę; 
  • rozwiązywać umowy o pracę
  • opracować plan urlopów w jednostce organizacyjnej; 
  • opracować akta osobowe pracownika;
  • opracować harmonogramy czasu pracy;
  • wypełnić formularze związane z zatrudnieniem i opłacaniem składek ZUS;
  • sporządzić świadectwo pracy;
  • określić zasady konstrukcji budżetu;
  • rozróżnić elementy budżetu;
  • dokonać analizy przykładowego budżetu jednostki organizacyjnej;  
  • wskazać różnice między finansami państwa i jednostek samorządu terytorialnego;
  • zastosować  zasady sporządzania sprawozdań finansowych;
  • ustalić wynik finansowy;
  • sporządzić bilans jednostki organizacyjnej;
  • sporządzić sprawozdanie finansowe;
 Materiał nauczania
  • Organizacja przedsiębiorstwa.
  • Kierowanie i zarządzanie firmą.
  • Polityka zatrudnienia w firmie.
  • System finansowo-księgowy w firmie.
  • Planowanie i analiza w firmie.
  • Marketing w firmie.
Planowane zadania.  
Sporządzenie projektu budżetu jednostki organizacyjnej. Praca powinna być wykonana indywidualnie i przedstawiona do oceny.
 Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne. 
Zajęcia edukacyjne powinny być prowadzone w przedsiębiorstwach. Przed rozpoczęciem praktyki zawodowej praktykant opracowuje wraz z przedstawicielem przedsiębiorstwa harmonogram praktyki zgodnie z którym praktyka będzie realizowana. Praktykant w czasie odbywania praktyki zawodowej zobowiązany jest do prowadzenia na bieżąco dzienniczka praktyk, w którym odnotowuje zakres wykonywanych prac (zgodnie z harmonogramem) i opis czynności. Zapisy w dzienniczku powinny być potwierdzone przez odpowiedniego przedstawiciela przedsiębiorstwa. Na zakończenie praktyki zawodowej słuchacz otrzymuje potwierdzenie od przedsiębiorstwa w dzienniczku o odbyciu praktyki wraz z opinią i oceną. Po odbyciu praktyki dzienniczek praktyk wraz z harmonogramem praktykant przekazuje kierownikowi szkolenia praktycznego w szkole.
Środki dydaktyczne.
Zestawy ćwiczeń, instrukcje do ćwiczeń, ustawy, przykładowy budżet jednostki organizacyjnej, instrukcja kancelaryjna, gazety i czasopisma branżowe, prawnicze programy komputerowe.
Zalecane metody dydaktyczne.
Zaleca się stosować metody ćwiczeń, które to kształtują kompetencje do wykonywania zadań zawodowych pracownika administracji, takie jak: umiejętność korzystania z przepisów prawa, samodzielne rozwiązywanie problemów, sporządzanie dokumentów.
Formy organizacyjne
Zajęcia powinny byc prowadzone z wykorzystaniem form: indywidualnie lub grupowo.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia
Uczniowie powinni obserwować czynności zawodowe pracowników przedsiębiorstwa, wykonywać zadania zawodowe pod kierunkiem opiekuna praktyk/ instruktora i samodzielnie realizować powierzone czynności.
Sprawdzanie efektów kształcenia będzie przeprowadzone na podstawie obserwacji pracy ucznia i oceny sporządzonej dokumentacji. W ocenie należy uwzględnić następujące kryteria ogólne: zawartość merytoryczna (poprawność wykonywanych zadań, stosowanie się  do poleceń przełożonych, przestrzeganie zasad ochrony danych w jednostce organizacyjnej), wydruk dokumentacji (układ, bezbłędny edycyjnie, poprawność sporządzonego pisma).
Formy indywidualizacji pracy uczniów uwzględniające: - dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb słuchacza, dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do możliwości słuchacza.

PRAKTYKA  ZAWODOWA

Słuchacz/praktykant:
  • korzysta z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa;
  • sporządza umowy cywilnoprawne;
  • sporządza dokumenty wynikające ze stosunku pracy;
  • analizuje budżet jednostki organizacyjnej;
  • sporządza sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresie;
  • rozpoznaje zadania administracji na określonym szczeblu;
  • korzysta z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej.
  • sporządza dokumenty na każdym etapie postępowania; 
  • sporządza projekty postanowień i decyzji zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego;
  • rozpatruje skargi i wnioski obywateli;
 

USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO 
Absolwent  szkoły kształcącej w zawodzie technik administracji  (nazywany dalej absolwentem) powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
  • korzystania  z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa
Słuchacz po realizacji praktyk potrafi: 
zidentyfikować źródła prawa;wymienić źródła prawa według Konstytucji;wyodrębnić źródła prawa lokalnego; odróżnić prawo stanowione od prawa naturalnego i zwyczajowego, wyznaczyć elementy normy prawnej na podstawie wybranych przepisów prawnych; wyszczególnić podstawowe elementy stosunku prawnego, rozróżnić rodzaje zdarzeń prawnych, wskazać cechy charakterystyczne dla poszczególnych gałęzi prawa, wyznaczyć etapy stosowania prawa, wyjaśnić potrzebę stosowania wykładni prawa, wyszukać informacje z różnych źródeł prawa, wyjaśnić pojęcia i terminy: prawo, norma prawna, przepis prawny, wykładnia prawa, prawa podmiotowe.

  • sporządzania  umów cywilnoprawnych
Słuchacz po realizacji praktyk potrafi:
wymienić rodzaje umów cywilnoprawnych, sklasyfikować umowy wg prawa cywilnego, sklasyfikować prawa i obowiązki stron w umowie kupna-sprzedaży; wyznaczyć prawa i obowiązki stron w umowie najmu i umowie dzierżawy; porównać umowę najmu do umowy dzierżawy;porównać umowę zlecenia z umową o dzieło; rozróżniać elementy umowy przewozu; porównać umowę dostawy do umowy przewozu;wyodrębnić elementy umowy leasingu; sporządzić projekt umowy kupna - sprzedaży; sporządzić projekt najmu lokalu; sporządzić projekt umowy zlecenia wykonania określonej pracy; sporządzić projekt umowy o dzieło;

  • sporządzania  dokumentacji wynikającej ze stosunku pracy
Słuchacz po realizacji praktyk potrafi:
sporządzić umowę o pracę, rozwiązywać umowy o pracę; opracować plan urlopów w jednostce organizacyjnej; prowadzić akta osobowe pracownika; opracować harmonogramy czasu pracy; wypełnić formularze związane z zatrudnieniem i opłacaniem składek ZUS; sporządzić świadectwo pracy.

  • analizowania  budżetu jednostki organizacyjnej
Słuchacz po realizacji praktyk potrafi:
określić zasady konstrukcji budżetu; rozróżnić elementy budżetu; dokonać analizy przykładowego budżetu jednostki organizacyjnej; wskazać różnice między finansami państwa i jednostek samorządu terytorialnego;

  • sporządzania  sprawozdania finansowego w podstawowym zakresie
Słuchacz po realizacji praktyk potrafi:
zastosować zasady sporządzania sprawozdań finansowych; ustalić wynik finansowy; sporządzić bilans jednostki organizacyjnej; sporządzić sprawozdanie finansowe;


  •  rozpoznawania  zadań administracji na określonym szczeblu
 Słuchacz po realizacji praktyk potrafi: 
zidentyfikować zadania naczelnych organów administracji; odróżnić zadania organów naczelnych od zadań organów centralnych administracji; określić pozycję wójta, burmistrza, prezydenta; zidentyfikować zadania organów uchwałodawczych samorządu terytorialnego na szczeblu powiatu i województwa; wymienić zadania organów wykonawczych samorządu terytorialnego; wyznaczyć organy nadzoru nad samorządem terytorialnym; określić zadania organów nadzoru nad samorządem terytorialnym; wymienić zadania organów administracji zespolonej i w województwie; wymienić zadania administracji niezespolonej w województwie;
przedstawić zadania wojewody jako przedstawiciela rządu w terenie oraz zwierzchnika administracji zespolonej; wyjaśnić stosunek wojewody do organów administracji niezespolonej.

  • korzystania z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej

Słuchacz po realizacji praktyk potrafi: 
dokonać analizy i interpretacji podstawowych aktów prawnych; zidentyfikować akty wewnętrzne administracji; posługiwać się aktami zewnętrznymi podczas wykonywania pracy w organach administracji; odróżnić akty wewnętrzne od aktów zewnętrznych; zastosować przepisy o ochronie danych osobowych; rozróżnić  instrukcje, regulaminy, statuty;

  • sporządzania  projektów  postanowień i decyzji administracyjnych zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego
 Słuchacz po realizacji praktyk potrafi: 
ustalić elementy konieczne dla decyzji administracyjnej; opracować projekt postanowienia i decyzji administracyjnej na każdym etapie sprawy; sklasyfikować wady decyzji administracyjnej; ocenić prawidłowość decyzji administracyjnej;
określić warunki stwierdzenia nieważności decyzji;

  • rozpatrywania  skarg i wniosków obywateli
 Słuchacz po realizacji praktyk potrafi: 
określić strukturę i zakres działania sądów administracyjnych; sporządzić projekt skargi; ustalić sposób rozpatrzenia skargi lub wniosku; uzasadnić w logiczny sposób rozpatrzenie przykładowej skargi lub wniosku;

  • sporządzania dokumentów  na każdym etapie postępowania
 Słuchacz po realizacji praktyk potrafi: 
sporządzić zawiadomienie o wszczęciu postępowania; sporządzić wezwanie do udziału w czynnościach procesowych i złożenia wyjaśnień; sporządzić protokoły i adnotacje; dokonać analizy przykładowej decyzji administracyjnej pod kątem jej treści; sporządzić postanowienie o zawieszeniu postępowania; sporządzić decyzję o umorzeniu postępowania.