325509 Technik bezpieczeństwa i higieny pracy
TYP SZKOŁY: SZKOŁA POLICEALNA
Z.13 Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy
TYP SZKOŁY: SZKOŁA POLICEALNA
Z.13 Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy
PROGRAM OBOWIĄZKOWEJ PRAKTYKI ZAWODOWEJ
Liczba godzin praktyki zawodowej w całym cyklu kształcenia technika bhp
- 160, podzielona na dwie części po 80 godzin.
- 160, podzielona na dwie części po 80 godzin.
1. Organizacja i przebieg praktyki zawodowej
Przed przystąpieniem do wykonania zadań praktycznych słuchacz powinien zostać zapoznany z obowiązującymi w przedsiębiorstwie przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska. Niezależnie od miejsca odbywania praktyki oraz organizacyjno-technicznych możliwości przedsiębiorstwa, zajęcia powinny być prowadzone w formie ćwiczeń praktycznych - zadań zawodowych wykonywanych samodzielnie lub pod kierunkiem opiekuna praktyki - inspektora ds. bhp albo innego pracownika przedsiębiorstwa. Opiekuna praktyki wyznacza kierownik przedsiębiorstwa spośród pracowników lub sam pełni te funkcje. Słuchacz jest zobowiązany do prowadzenia dzienniczka praktyk, w którym dokonuje zapisów dotyczących przebiegu praktyki i zrealizowanych zadań. Opiekun praktyki potwierdza podpisem zrealizowane tematy i zadania zawodowe oraz dokonuje oceny praktyki zawodowej wraz z opinią. Oceny praktyki zawodowej dokonuje opiekun praktyki zawodowej na podstawie obserwacji pracy słuchacza podczas realizacji powierzonych mu zadań zawodowych. W procesie kontroli i oceny przebiegu praktyki opiekun powinien zwracać uwagę na:
- organizację i sposób wykonywania przez słuchacza zleconego mu zadania;
- samodzielność, zdyscyplinowanie i punktualność słuchacza;
- przestrzeganie przez słuchacza przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
- przestrzeganie przez słuchacza wewnętrznych procedur i regulaminów obowiązujących w zakładzie.
Na zakończenie praktyki zawodowej słuchacz zobowiązany jest przedstawić opiekunowi praktyki wypełniony przez siebie dzienniczek praktyk, do którego opiekun wpisuje ocenę końcową oraz opinię o pracy słuchacza podczas praktyki zawodowej.
2. Szczegółowe efekty kształcenia
2. Szczegółowe efekty kształcenia
Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne
Środki dydaktyczne wspomagające realizację praktyk zawodowych słuchaczy kształcących się w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy:
- urządzenia multimedialne
- stanowiska komputerowe
- pakiet programów biurowych
- instrukcje i teksty przewodnie do wykonania zadania
- niezbędna literatura uzupełniająca (akty prawne, normy, książki i czasopisma dotyczące zagadnień wypadków przy pracy i procedur postępowania powypadkowego)
- filmy i prezentacje multimedialne dotyczące zasad dokumentowania miejsca zdarzenia wypadkowego, prowadzenia przesłuchania poszkodowanego i świadka
- wzory protokołów przesłuchania poszkodowanego i świadka oraz protokołów powypadkowych sporządzanych przez służby BHP
Zalecane metody dydaktyczne
Oprócz zdobywania wiadomości i nabywania umiejętności w procesie kształcenia należy zwrócić uwagę na kształtowanie umiejętności samokształcenia, samodzielności myślenia i analizowania zjawisk, współpracy w grupie oraz komunikatywności. W związku z tym w czasie odbywania zajęć wskazane jest zastosowanie metod aktywizujących.
Dominującymi metodami powinny być metoda analizy przypadków, metoda tekstu przewodniego oraz metoda projektów.
Formy organizacyjne
Zajęcia powinny być prowadzone w formie pracy indywidualnej uczniów, w szczególnych przypadkach w grupach 2-3 osobowych (wtedy, gdy indywidualne wykonanie zadania nie jest możliwe lub jest utrudnione).
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia
Podczas oceniania osiągnięć edukacyjnych słuchacza należy brać pod uwagę aktywność i zaangażowanie słuchacza
w wykonywanie zadań.
w wykonywanie zadań.
Końcowa ocena osiągnięć słuchacza powinna przede wszystkim uwzględniać sporządzenia dokumentacji powypadkowej oraz wszystkich niezbędnych dokumentów do jej opracowania.
Formy indywidualizacji pracy słuchacza uwzględniające:
- dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb słuchacza
- dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do możliwości słuchacza
Podział godzin praktyk zawodowych