325509 Technik bezpieczeństwa i higieny pracy (Kwalifikacja Z.13)

325509 Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 
TYP SZKOŁY: SZKOŁA POLICEALNA
Z.13 Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy


PROGRAM OBOWIĄZKOWEJ PRAKTYKI ZAWODOWEJ




Liczba godzin praktyki zawodowej w całym cyklu kształcenia technika bhp 
- 160, podzielona na dwie części po 80 godzin.

1. Organizacja i przebieg praktyki zawodowej

Przed przystąpieniem do wykonania zadań praktycznych słuchacz powinien zostać zapoznany z obowiązującymi w przedsiębiorstwie przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska. Niezależnie od miejsca odbywania praktyki oraz organizacyjno-technicznych możliwości przedsiębiorstwa, zajęcia powinny być prowadzone w formie ćwiczeń praktycznych - zadań zawodowych wykonywanych samodzielnie lub pod kierunkiem opiekuna praktyki - inspektora ds. bhp albo innego pracownika przedsiębiorstwa. Opiekuna praktyki wyznacza kierownik przedsiębiorstwa spośród pracowników lub sam pełni te funkcje. Słuchacz jest zobowiązany do prowadzenia dzienniczka praktyk, w którym dokonuje zapisów dotyczących przebiegu praktyki i zrealizowanych zadań. Opiekun praktyki potwierdza podpisem zrealizowane tematy i zadania zawodowe oraz dokonuje oceny praktyki zawodowej wraz z opinią. Oceny praktyki zawodowej dokonuje opiekun praktyki zawodowej na podstawie obserwacji pracy słuchacza podczas realizacji powierzonych mu zadań zawodowych. W procesie kontroli i oceny przebiegu praktyki opiekun powinien zwracać uwagę na:

  • organizację i sposób wykonywania przez  słuchacza  zleconego mu zadania;
  • samodzielność, zdyscyplinowanie i punktualność słuchacza;
  • przestrzeganie przez słuchacza przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
  • przestrzeganie przez słuchacza wewnętrznych procedur i regulaminów obowiązujących w zakładzie.
Na zakończenie praktyki zawodowej słuchacz zobowiązany jest przedstawić opiekunowi praktyki wypełniony przez siebie dzienniczek praktyk, do którego opiekun wpisuje ocenę końcową oraz opinię o pracy słuchacza podczas praktyki zawodowej.

2. Szczegółowe efekty kształcenia


Warunki osiągania efektów kształcenia w tym środki dydaktyczne, metody, formy organizacyjne
Środki dydaktyczne wspomagające realizac praktyk zawodowych słuchaczy kształcących się w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy:
  • urządzenia multimedialne
  • stanowiska komputerowe
  • pakiet programów biurowych
  • instrukcje i teksty przewodnie do wykonania zadania
  • niezbędna literatura uzupełniająca (akty prawne, normy, książki i czasopisma dotyczące zagadnień wypadków przy pracy i procedur postępowania powypadkowego)
  • filmy i prezentacje multimedialne dotyczące zasad dokumentowania miejsca zdarzenia wypadkowego, prowadzenia przesłuchania poszkodowanego i świadka
  • wzory protokołów przesłuchania poszkodowanego i świadka oraz protokołów powypadkowych sporządzanych przez służby BHP

Zalecane metody dydaktyczne 
Oprócz zdobywania wiadomości i nabywania umiejętności w procesie kształcenia należzwrócić uwagę na kształtowanie umiejętności samokształcenia, samodzielności myślenia i analizowania zjawisk, współpracy w grupie oraz komunikatywności. W związku z tym w czasie odbywania zajęć wskazane jest zastosowanie metod aktywizujących.
Dominującymi metodami powinny być metoda analizy przypadków, metoda tekstu przewodniego oraz metoda projektów.

Formy organizacyjne
Zajęcia powinny być prowadzone w formie pracy indywidualnej uczniów, w szczególnych przypadkach w grupach 2-3 osobowych (wtedy, gdy indywidualne wykonanie zadania nie jest możliwe lub jest utrudnione).

Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia 
Podczas oceniania osiągnięć edukacyjnych słuchacza należy brać pod uwagę aktywność i zaangażowanie słuchacza 
w wykonywanie zadań.
Końcowa ocena osiągnięć słuchacza powinna przede wszystkim uwzględniać sporządzenia dokumentacji powypadkowej oraz  wszystkich niezbędnych dokumentów do jej opracowania.

Formy indywidualizacji pracy słuchacza uwzględniające:
  • dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb słuchacza
  • dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do możliwości słuchacza 


 Podział godzin praktyk zawodowych